понеділок, 16 червня 2014 р.

Слово «детектив» - англійське, означає воно «шукати, розкривати, виявляти»

   Слово «детектив» - англійське, означає воно «шукати, розкривати, виявляти». Для детективу, як літературного твору, це застосовно, тому що в його основі завжди лежить яка-небудь таємниця, яку необхідно розслідувати. Така таємниця визначає конфлікт, вона служить стрижнем сюжету. Таємниця ж «рухає» всю дію. Саме в цьому сутність детективу, його основа і його стрижень. Відома точна дата народження детективного жанру, що, власне кажучи, відбрунькувався від своїх прабатьк-пригодницького й авантюрного, роману. Встановити час свого народження може далеко не кожний жанр. Для детективу ця дата – квітень 1841 року, коли в одному з американських журналів уперше з’явилася новела талановитого американця Едгара Алана По. «Убивство на вулиці Морг».
    Роблячи екскурс в історію української літератури, помічаємо, шо жанр детективу на Україні важко пробивав собі дорогу. Кримінальна історія не вкладалася у постулати та ідеологію колишнього соцреалізму. Адже народ намагалися переконати в тому, що в країні, де переміг соціалізм, не могло бути місця для злочинності. Ці дві ідеологічні домінанти наклали свій відбиток на особливості українського детективного жанру. Широко вживаний у західноєвропейській літературі жанр в українській дореволюційній літературі не побутував зовсім. Впровадив і утвердив його у пореволюційну добу В. Винниченко, вперше випробувавши його в повісті «На той бік» (1919). Ці ж жанрові ознаки лягли в основу його соціально-проблемного роману «Нова заповідь» (1932-1947).Виразно позначився цей жанр і на соціально-утопічному романі «Сонячна машина» (1921-1924) та детективному романі «Поклади золота» (1926-1927).

  Започаткований В. Винниченком жанр уже у другій половині 20-тих років знайшов своїх послідовників: Ю. Смолича – «Фальшива Мельпомена», «Останній Ейджевуд»; В. Владка «Аргонавти всесвіту» та ін. Але в умовах сталінського соцреалізму 30-их років він був заморожений. Лише в 60-ті роки цей жанр дістав право «громадянства». Шпигунська історія стала своєрідною романтичною втечею від канонів соцреалізму. Перші твори на цю тему – «Не відкриваючи обличчя» М. Далекого; «І один у полі воїн» Ю. Дольд-Михайлика; «Європа-45» П. Загребельного; «Полковник Шиманський» В. Земляка набули великої популярності. Отже, як бачимо, українська детективна література виникла, по суті, у повоєнний час, і, насамперед, з воєнної теми.
  Традиція детективної історії в українській літературі розвивалась у двох напрямах – як художня і художньо-документальна проза. Остання, як її ще називають – невигадана, закроєна на справжніх подіях. Прикладом такого «документального детективу» можна назвати роман І. Багряного «Сад Гетсиманський».
  Український бойовик Ю. Кузнецова «Лабіринт» уже важко назвати ополітизованим, а навпаки, твір за своїм сюжетом швидше нагадує «крутий» детектив, у якому є так звані «нові українці», зброя, насильство, бійки.
  Багато творів детективному жанру написано українським письменником Андрієм Кокотюхою.
   Для того, щоб оцінити творчість Андрія Кокотюхи, мені порадили прочитати один з перших його творів «Шлюбні ігрища жаб», який було написано у 1991 році. Цікавим є той факт, що повість була написана у 1991 році, у 1995 році книжка отримала нагороду видавництва «Смолоскип»  і  стала називатися романом, але офіційною датою народження твору вважається чомусь 1999 рік.
  «Шлюбні ігрища жаб» - один з перших, на мій погляд, українських детективів, що значно відрізнається від інших світових творів цього славетного жанру.


   Дочитавши твір до кінця, я зрозуміла усю його філософську глибину, і водночас кардинально  змінила думку. Насправді я зрозумліа, чому  повість отримала літературну винагороду, особливо зважаючи на те, у який спірний час  вона була написана.
 Ірен Роздобудько  автор психологічних трилерів «Мерці», «Ескорт у смерть», авантюрного детективу «Останній діамант міледі», романів «Ранковий прибиральник», «Шості двері» та ін.
  Авантюрний детектив «Останній діамант міледі» Ірен Роздобудько написано ще 2002 року разом із романами «Ескорт у смерть» та «Мерці», коли авторка заявила про себе в літературному осередку перемогою в «Коронації слова». Заробивши тавро письменниці-детективниці, Роздобудько кардинально змінила тематику, все частіше занурюючись у висвітлення психологічного аспекту. Вправно володіючи основним елементом детективу, авторка створює справжню таємницю довкола діаманту, натомість знайомлячи читача з головними героями, між якими існує любовний трикутник.
                                   Ірен Роздобудько - Останній діамант міледі
     «Ключ» - гостросюжетний роман В.Шкляра із ознаками трилера та детектива. В центрі уваги опиняється журналіст і філолог Андрій Крайній. Він працює дуже близько до політики  пише програми для нових і старих політичних партій.

Ключ - В. Шкляр. Подробная информация, цены, характеристики, описание.
     Одного дня пошуки квартири для оренди приводять Андрія на вулицю Рогнідинську, де незнайомий чоловік пропонує орендувати таку собі квартиру номер 13. Після угоди цей чоловік безслідно зникає, а Андрій залишається сам у чужій квартирі.
  Сюжет побудовано як історію пошуків ключа. Ключів потрібно знайти два. Перший: ключ до загадки дивної квартири. Другий: ключ до серця коханої жінки Сани, з котрою Андрій познайомився під час розслідування.
  Детективна історія приводить героїв прямісінько в пастку підступних злодіїв. Як вийти з безвихідної ситуації? Читайте в романі «Ключ». 

Жінка для стіни. Роман
   «Жінка для стіни» В.Лиса яскравий зразок цікавого і динамічного психологічного детективу, сюжет якого тримає в напрузі від першої до останньої сторінки. Таємничі самозаймання будинку «крутого авторитета» і болючі пошуки добровільної жертви «жінки для стіни»- це тільки початок, вершина айсберга, за якою  безодня душі темної і вершина  світлої.
      Завітайте до нас.  Ми будемо раді ознайомити вас з цими книгами…..

Немає коментарів:

Дописати коментар